ОФОРМЛЕННЯ СПАДЩИНИ
ОФОРМЛЕННЯ СПАДЩИНИ
Спадщина – це матеріальні і нематеріальні цінності, права та обов’язки померлої особи, які мають гіркий присмак втрати близької людини. Але у спадок можна отримати не лише певні речі, рухоме або нерухоме майно, а й купу проблем, у випадку якщо на вашу потенційну власність зазіхнуть шахраї.
Спершу розповімо про декілька нюансів цієї процедури.
Спадкування може відбуватися двома шляхами:
- за заповітом померлої особи: спадкоємцями можуть бути будь-які особи зазначені у цьому документі, не обов’язково родичі;
- за законом: якщо заповіт не було складено за життя, спадкоємцями можуть бути тільки ті особи, які включені до 5 черг спадкування, або спадкоємці за правом представлення.
Якщо таких осіб немає, то вже за рік з моменту відкриття спадщини в судовому порядку вона буде визнана відумерлою і перейде у власність територіальної громади за місцем її відкриття.
Способи прийняття спадщини:
- за заявою, яка подається особисто спадкоємцем до нотаріуса, державного чи приватного;
- фактичне прийняття: спадщину приймає особа, яка постійно проживала разом зі спадкоємцем під час відкриття спадщини.
Спадкоємець за заповітом чи за законом завжди має вибір, приймати спадщину чи ні.
Строк для прийняття спадщини – 6 місяців із моменту її відкриття ( з дня смерті спадкодавця).
ПОРАДА ПЕРША. Не пропустіть шестимісячний строк для прийняття спадщини!
Спадщина має бути прийнята протягом 6 місяців з дня її відкриття, тобто з моменту смерті спадкодавця. Це означає, що потрібно прийняти спадщину фактично, або подати заяву про прийняття спадщини за законом чи заповітом саме у піврічний часовий проміжок, а не після його завершення! Якщо цей строк було пропущено, нотаріус нічим не може зарадити. У цьому разі варто звертатися до суду та ініціювати питання про поновлення строку для прийняття спадщини, якщо його було пропущено з поважних причин.
ПОРАДА ДРУГА. На первинній консультації у нотаріуса, який буде вести спадкову справу, попросіть перевірити, чи належним чином оформлено право власності на нерухоме майно за спадкодавцем. Нотаріус може перевірити, чи наявний відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно(ДРП). Якщо така інформація в ДРП відсутня, після відкриття спадкової справи нотаріус має направити офіційні запити, зокрема до Бюро технічної інвентаризації, якщо йдеться про житлові чи нежитлові приміщення, або ж до Державного земельного кадастру, коли йдеться про земельну ділянку.
Саме тому варто потурбуватися про належне оформлення документів, які посвідчують право власності, і внесення відповідних відомостей до ДРП ще за життя! Це не лише захистить нерухоме майно від незаконних оборудок, але й суттєво спростить проведення будь-яких юридичних операцій із ним, зокрема і оформлення спадщини.