Линове – село у Конотопському районі Сумської області. (Частина 2)
У селі ми познайомились із місцевими жительками Жанною Дзекуновою та харзматичною Тетяною Іллівною, яку кличуть просто – баба ТасяСаме вона люб’язно запросила нас гостини до своєї хати, показала горюнський костюм та заспівала дзвінких пісеньЖінки розповіли нам про життя села та традиції горюнів, а ми спішимо повідати вам
?
З давен Линове було багатим селом, кожен жив для себе та тримав господарство Пізніше село потрапило у владу монахам, які не давали спокою та знущалися над місцевими. Селяни стали справжніми рабами, на яких пахали землі. Ігумен, навіть, обирав найгарніших жінок та запрягав у свій віз, ще й батогом підганяв. Одного разу, це побачив драгун і вирішив покарати за таке зухвальство, тож відшмагав ігумена. Злякавшись розплати, драгун втік куди подалі. На тому місці утворився рів, який місцеві прозвали «Драгунів рів».
?
Перед святом Трійці горюни водять «какушку» (від рос. кукушка). Жителі наряджали стрічками та квітами березову гілку, ходили по селу співали пісень та закликали хороший врожайНа Різдво горюни «шандрують», тобто щедрують.
?
Однією з традиційних страв горюнів є «сичики» – потрібно розтовкти квасолю, додати смажене сало, цибулю, потім розкатати у кульки. «Клинухи» робили із сирокваши, яйце, сода, сіль, цукор, розтоплений смалець, мука, далі ліпили ромбики і пекли у печі. Борщ варили у пічці у горщику, який називали «махотка».
?
Як виявилося, що місцевість раніше славилася своїми умільцями «горшколіпами», що робили вироби з глини: махотки, глечики та кувшини, в яких топили молоко. Серед гончарів була справжня боротьба за видобування глини, кожен мав своє джерело і ніхто з майстрів не розкривав своє місце.
?
До традиційного одягу входять свитки та шуби із овчини, а це означає, що місцеві розводили овецьЖіночий костюм складається із вишитої «рубахи», «паньови» – спідниці із розрізом попереду, «фартушки» і на голову вдягалася «намітка» – своєрідна хустка, якою покривають волосся і зав’язують вузлом доверху, а на ноги вдягають плетені «лапті» із липи
?
На весілля молодиці запрягали «весільний поїзд», так називали повізку з конями. Традиційно випікали коровай з шишками. Рідні та гості молодих усю дорогу до хати співають жартівливі весільні пісні, в яких сторона нареченого та нареченої передразнюють один одного.
Горюни до сьогодні зберегли свою говірку. Особливістю вимови є «кагокання», тобто вимова твердого «г» перед «о». Така особливість об’єднує їх із такими етносами як полехи, саяни, новосільські козаки. В цілому говірка представляє собою суміш української, білоруської та російської мови: «каго» (кого), «йон» (його), «утьок» (втік), «ходють» (ходять), «зяльоний» (зелений), «вязьоть» (везе), «сяло» (село), «бив» (був).
Пісня є невід’ємною частиною життя горюнів. На усі випадки життя горюни мають пісні – весільні, обрядові, жартівливі, святкові, сумні, календарні. Завдяки своєму діалекту та особливості вимови, їх пісні можна вважати унікальними у своєму роді.